Home office depresszió és hogyan segíthetsz rajta az albérletedben

Home office depresszió és hogyan segíthetsz rajta az albérletedben

Mostanra világossá válhatott mindenki számára, hogy a bezártságot és a szeparált életmódot nem olyan egyszerű kivitelezni és aktívan folytatni,

mint ahogyan azt pár hónappal ezelőtt hitte az emberiség. A határozatlan ideig tartó állapot pedig az emberek fejében is bizonytalanságot ültet el és az esetek túlnyomó részében mentális problémákat okozhat.

A munkavállalók többsége ugyanis továbbra is otthonról tartja a frontot. Ez pedig azt jelenti, hogy már több, mint fél éve nem látták a jól megszokott irodaházat, és a saját irodai asztalukat. Nem vehették napi szinten igénybe a liftet, amelyre mindig sokat kellett várni, és mikor megérkezett, zsúfolásig volt telve emberekkel. home office depresszio

A kávéautomatát, amely sokszor pocsék kávét szolgáltat, de jelenleg az is hiányzik, nos, a nosztalgia és az idő múlása mindig megszépíti az emlékekeket! Ezek a közelmúltból származó emlékképek meglehetősen klasszikus apróságoknak tűnhetnek, de egy régi élet momentumai, amelybe most szívesen visszatérnének sokan.

Nem találkozhatnak az emberek szeretett kollégáikkal személyesen oly sokat, a főnkök csupán e-mail-ben, telefonon, vagy éppen videó konferencián keresztül adják ki utasításaikat és csekkolnak be a többi kollégával. Még abban az esetben is, ha összefutnánk egy távolságtartó sétára a Duna parton, vagy egy kávéra valahol egy-egy kollégával, nem teljesen érezzük úgy, ezzel megjavíthatnánk, ami eltört a mindennapi szokásokban.

Ezek az érzések és problémák mind abból következnek, hogy a munkahelyi élet és az otthon, a magánélet kettősége most összefonódott, amellyel egy teljesen új és szokatlan, új életmód jött létre. Sokan érzik úgy, hogy „hazahordják a munkát”, hiszen mindig a nyakukon van az, hála a munkahelyi laptopnak.

Mindig úgy érezhetik ezek a személyek, amikor a laptopra tekintenek, hogy vár rájuk a munka abban a kis elektoromos dobozkában és az óra csak ketyeg és ketyeg, a teendők pedig gyűlnek. Mindjárt kezdődik a munkaidő! Ez pedig a szorongás mérgét fecskendezi az elmébe. Rendkívül egészségtelen!

Ahogyan az is negatív hatást gyakorol jelenleg sok-sok egyénre, hogy az otthoni szokások és rituálék jelentősen megváltoztak. Míg a reggelek valószínűleg úgy kezdődtek, hogy felkeltünk, elkészültünk, majd rohantunk a pékségbe, kávét és reggelit vettünk, ezt követően pedig irány a munkahely, most igencsak másképp néz ki a reggel.

Mostanra valószínűeg mindenki kialakította a home office-os élethez tartózó reggeli rutinját, amely teljesen jó és hasznos, azonban nagy valószínűséggel mindez otthon történik az albérletben. Akármennyit is mozduljunk ki a nap során, előfordulhat, hogy fizikailag eléggé beszűkűlt a látókörünk mindezek miatt.
Nem kell azonban attól tartanunk, hogy ez csak rosszabb lesz a hűvös idő és a rövidebb nappalok beköszöntével. Bár a home office depresszió igen is valóságos és sajnos sanyargatja mindennapjainkat, pár trükkel enyhíthetünk szenvedésünkön.

Egy ilyen hasznos trükk lehet, ha megpróbáljuk növelni produktivitásunkat és motiváltságunkat, méghozzá azzal, hogy lehetőséget teremtünk a munkára való fókuszra. Bizonyára te is bele estél párszor a kényelem csapdájába.
Otthonról dolgozni nagyon kényelmes és mivel úgy érezzük, hogy „senki sem figyel”, ezért kevés motivációt érzünk arra, hogy dolgozzunk. Nem csupán munkakedvünk, de produktivitásunk is nagyban csökkenhet emiatt. Így pedig a későbbiekben, szabadidőnkben bűntudat gyötörhet bennünket.

Érdemes ezért eltávolítanunk magunk körül a zavaró tényezőket, amelyet könnyen elvonják a figyelmet a munkahelyi teendőkről, ilyen például a háttérzaj, a tévé, rádió zaja, könyvek közelsége és túl egyszerű elérhetősége. Ezeket mindenképpen kerüljük munkaidőben és rendezzük gondolatainkat. Hamar észrevesszük majd, hogy mennyivel egyszerűbb koncentrálni így.

A másik véglet, amikor valaki túlvállalja magát home office-ban. Lehetséges, hogy kihagyod az ebédszüneted, mert senki sem szól rád, hogy ideje felállni a székből, a munka megvár. Megeshet, hogy munkaidő lejártával is dolgozol, túlórákat vállalsz, vagy csak új feladatba kezdesz és be akarod fejezni. Ilyenkor az idő gyorsan telik, és még haza sem kell menned, hiszen már otthon vagy.
Mivel ez egészségügyi szempontból rendkívül kedvezőtlen hosszú távon, ezért ajánlatos időzítőt, emlékeztetőt beállítani a szünetek és a munkaidő vége miatt. Amikor végzel, hagyd holnapra a többi teendőt és pihenj kicsit.
Igen hasznos lehet megkérni a lakótársad arra, hogy szóljon rád, abban az esetben, ha önszántadból mégis nehéz erőt venni magadon és abbahagyni a munkát. Budapesten ugyanis számtalan munkavállaló él lakótárssal egy albérletben. Ez pedig kimondottan előnyös, ha mindketten otthonról dolgoztok, mivel saját home office partnered lehet. Így pedig kevésbé érezheted magányosnak magad.